Nee, dit is geen slordige schrijfwijze van “Bewust aan de Kust” of “Fietsersbond Katwijk” maar het officiële logo van een nieuwe campagne om mensen meer in beweging te krijgen.
Op 8 mei 2023 heeft Staatssecretaris Heijnen de nieuwe campagne van het Ministerie om meer mensen aan het fietsen te krijgen afgetrapt met de woorden:
“Gezonder leven en meer bewegen staat bij het begin van elk nieuw jaar bij veel mensen bovenaan de lijst van goede voornemens. Met deze campagne helpen we een handje mee. Het is vaak heerlijk om voor een klein stukje de fiets te pakken. Even wat beweging, een frisse neus en een leeg hoofd. Waar meer wordt gefietst klaart de lucht vaak letterlijk en figuurlijk op.”
Wist U dat? De helft van alle autoritten is korter dan 7,5 km en een derde zelfs korter dan 5 km. Da’s zo gefietst. Een kwart van alle verplaatsingen in ons land gaat al per fiets. Dat is nergens in de wereld zo hoog. Ook heeft Nederland een goed fietpadennetwerk vergeleken bij veel andere landen. Maar er is nog veel te winnen. Vooral in de bewustwording van de mensen zelf.
We weten allemaal best dat meer bewegen goed voor je lijf en algemeen welbevinden is. We weten ook dat meer fietsen, minder belastend voor het milieu is. Maar hoe zet je jezelf ertoe voor die korte ritjes gewoon even de fiets te pakken?
In de gemeente Utrecht hebben ze een app ontwikkeld die je op je telefoon kunt zetten en voor iedere gefietste afstand kun je punten verdienen. De gespaarde punten leveren dan weer gezonde cadeautjes op. Dit blijkt veel fietsers te inspireren vaker de fiets te pakken.
Tip voor de Gemeente Katwijk: Zorg dat wij ook die app op de telefoon kunnen zetten en stimuleer het fietsen. Dit sluit naadloos aan op het besluit Fietsers op 1 te zetten in de gemeente. Doen we mooi iets aan het overgewicht van een grote groep plaatsgenoten en helpen we de lucht iets schoner te houden. Dus goed voor mens en milieu. DA’S ZO GEFIETST! Toch?